center

Sunday 14 December 2014

Destinasi Bajet Kami Ke Korea - Part 8 (Day 6 - Seoul)

Hari Keenam

Kami sarapan dengan nasi sejuk semalam, tomyam dan megi. Sebagai kenang-kenangan, kami tinggalkan 2 bungkus megi untuk mamat Korea yang kerja kat Beewon. Last day Cik Li kat Korea & last day kami yang lain kat Seoul jugak. Cik Li tak dapat join kami ke Busan sebab esok tu dia ada presentation final year. So, masa yang ada ni, kami gunakan untuk jelajah lagi Seoul ni. Fokus utama sekitar Beewon Guest House je. Tak perlu naik tren jalan kaki je okey.

Mula-mula kami ke Buckchon Hanok Village. Just pusing-pusing area Buckchon Hanok Village ni je. Dari Beewon kami menapak je around 200-300 meter dari Beewon Guesthouse. Actually depan Beewon ni pun ada palace tapi sebab dan pergi Geongbokgyeong so kami tak masuk la..

seoul korea
Tolong senyap okey bila datang sini

Model2 Buckchon Hanok Village, hehe..

Sila abaikan yang berselipar itu okey

Jalan sikit, suruh diam, jalan ke depan lagi, disuruh diam lagi... hahaha

Buckchon Hanok Village
Buckchon Hanok Village, macam dalam citer Korea

Lorong-orong kedai kat Buckchon Hanok Village

Sweet je kedai ni kan

Rumah No.24

Lepas tu dari Buckchon Hanok Village tadi kami patah balik ke Unhyeongung Palace. Palace ni terletak surrounding Beewon Guesthouse juga. Tiket untuk masuk sini cuma 3,000 won. Best!!! Haha... Kat sini kami bleh try pakai Hanbook. Cun giler memasing (puji diri sendiri...hahaha....). Rupa-rupanya senang je nak pakai Hanbook ni. Sewa pun tak mahal mana. 1,500 won untuk sejam. Ape lagi... memasing mula la feeling gadis istana. Memang gelak sakan la kami. Kami berempat je la yang sewa Hanbook. Cik Wan tak nak dan volunteer nak jadi camerawomen je. Sekitar Beewon Guesthouse banyak tempat2 menarik yang korang boleh pergi so berbaloi juga menginap kat Beewon ni.

Ajumma ni tengah tolong pakaikan hanbook

Bergambar bersama Maharaja

Sukanya gundik2 ni, payung emas untuk korang sebab bermadu, hahaha..

Sementara tunggu Maharaja pulang dari berperang, gundik2 main dulu. Hahaha

Selamat jalan, sila datang lagi

Dah puas bergambar kat dalam palace tu, kami pun menapak balik ke Beewon untuk check out. Masa ni memasing dah lapar. Cik Mel masakan meggi untuk kami. Well, stok makan banyak lagi. Hari terakhir guna dapur Beewon ni. Haha...

Jemput makan

Makan sampai licin

Lepas check out, kami naik subway di Jangno Station ke Seoul Station. Kat Jangno Station ni la kami berpisah dengan Cik Li. Cik Li akan ambik tren lain untuk ke Incheon Int. Airport. Huhu.. sedey tau sebab tak dapat nak hantar Cik Li ke airport & biarkan dia meredah sorang-sorang ke airport. Nak ke Seoul station ambil Line 1 dari Jong-no then terus ke Seoul Station. fare macam biasala 1,050 won. 5-6 minit je dah sampai Seoul Station.

"Kalau aku la, mau kecut perut jalan sorang-sorang kat negara orang ni," Dialog Cik Wan.
"Aku pong," Cik Mel.
"Kami pun," Cik Su & Cik Pororo.
"Jaga diri Cik Li!!!!"

Bila kelibat Cik Li dah hilang, kami terus ke Seoul Station. Kami akan naik tren dari sini ke Busan. Memandangkan tren ke Busan jam 10.50 malam, kami decide cari locker untuk simpan beg. So, bleh la jenjalan lagi. Masa ni la belajar berebut locker. Haha... Sampai ada yang marah-marah la. Locker plak tulisan Korea je. Sepatah haram tak paham direction penggunaan dia. Tapi nekad jugak la lepas tengok orang lain buat macam mana. Akhirnya kami berjaya book 2 locker. So, bleh la jenjalan dengan happynye tanpa beg yang super duper berat ni. Lalala...Lala... Sebenarnya Cik Li boleh naik tren dari Seoul Station ni juga kalau nak ke Airport tapi sebab masa tu blur2 dan takut Cik Li tak sempat kejar flight so kami decide berpisah di Jong-no lagi pun banyak line tren yang boleh ke airport.

Lepas simpan beg dalam locker, kami gerak ke Itaewon. Matlamat kami untuk solat jamak Zohor dan Asar kat Masjid Itaewon ni. Rugi kalau dah ke Korea tapi tak luangkan masa bersolat dekat masjid ni. Kemudahan dah ada so guna la. Tak perlu kami solat di kaki lima ke ruang2 sempit lagi untuk hari tu. Hehehe... Dari Seoul Station korang boleh ambil Line 4 dan tukar tren di Samgakji then ambil Line 6 untuk terus ke Itaewon. Perjalanan ambil masa 15 minit macam tu la.

Nak ke Masjid Itaewon ni kena menapak sikit la. Mengah juga la sebab kena mendaki. Tapi kena juga mendaki. Hehe... Kan nak solat di sini so kena gagah juga okey.

Selesai solat, kami jalan turun ke bawah. Kat area Itaewon ni tekenal dengan makanan2 halal so tak perlu ragu2 nak makan. Kiri kanan jalan ada kedai makanan halal. Sempat juga kami singgah beli kebab untuk makan tengah hari tu.

Masjid Itaewon, Seoul, Korea
Masjid Itaewon

Kami di sini!!!

Kebab time

Kat sini banyak juga dijual souvenier terutamanya t-shirt I LOVE KOREA. T-shirt kat sini lebih murah berbanding di Seoul. Gerai-gerai menjual baju ni kat tepi-tepi jalan je. So masing2 rembat 2-3 helai t-shirt untuk kenang-kenangan.

Dari Itaewon kami ambil tren untuk ke Dongdaemun. Dari Itaewon (Line 6) transfer di Samgakji dan ambil Line 4 terus ke Dongdaemun. TAlangkah tak bestnya sesampainya kami di sana, kedai banyak tutup daa. So, dalam trip kali ni kami tak dapat nak bercerita pasal Namdaemun dan Dongdaemun sebab time kami pergi almost kedai tutup sebab cuti umum Thanks Giving Day. So agak terkilan jugala. Tapi takpe next trip kalau kami datang lagi, 2 tempat ni mesti kena pergi. Sebab tempat ni terkenal dengan pusat fashion Korea.

Muka frust, kedai banyak tutup daa....

Memandangkan semua macam dah letih sangat, kami terus patah balik ke Seoul Station. Jalan pun dah tak larat. Ada yang dah sakit kaki. Mana taknye, dari 1st day sampai hari ke 6 ni takde rest langsung. Jalan macam tak ingat dunia. Tapi....... syook woooo.... Bukan senang nak cipta pengalaman macam ni.

Kami melepak kat Seoul Station dari petang sampai malam. Sebelum ke Dongdaemun tadi, kami dah beli tiket tren ke Busan siap-siap. Kami pilih naik Korail je sebab harga tiket murah, 28,600 won untuk kelas ekonomi dan perjalanan ambik masa 6 jam.

Menunggu masa berlepas ke Busan

Jam 10.50 malam, tren kami bergerak ke Busan. Tren dia lebih kurang macam KTM kat Malaysia la. Tak lama lepas tren gerak, kami pun zzzzzzzzzzzzzzzzz................................

Dalam tren dari Seoul ke Busan sebelum masing2 Zzz
 Busan tunggu, kami datang!!!

Summary :

• Buckchon Hanok Village = FOC
  • Unhyeongung Palace = 3,000 won/pax/entry + 1,500 won/pax/hanbook
  • Tren ; Jangno - Seoul Station = 1,050 won/pax
  • Tren ; Seoul Station - Itaewon = 1,050 won/pax
  • Tren ; Itaewon - Dongdaemun = 1,050 won/pax
  • Tren ; Dongdaemun - Seoul Station = 1,050 won/pax
  • Tren Korail dari Seoul Station - Busan = 28,600 won/pax (kelas ekonomi - 6jam perjalanan)
  • Makan dan souvenier = masing2 okey, pandai-pandai la berbelanja kalau nak jimat hehehe

Total Day 6 = 37,300 won/pax = RM 113.77
(rate kami dapat RM 3.05)

Sila tinggalkan comment anda di sini. Terima Kasih...

Europe + Balkan (Eurokan) : Santorini (Episod 2)

Episod 2  Dari Istanbul kami terbang ke Athens. Flight kami ke Athens sampai malam so kami lepak di airport. Sempat lelap 2-3jam. Dal...