center

Monday 1 December 2014

Destinasi Bajet Kami Ke Korea - Part 6 (Day 4 - Seoul)

Hari Keempat (18 September 2014)

Feeling Winter Sonata di Nami Island

Awal-awal pagi lagi kami dah gerak ke Tapgol Park dekat ngan Insadong. Kat sini kami tunggu bas untuk ke Nami Island. Sebenarnya nak naik bas ni, kena book dulu. Tak sure plak nak book kat mana. So pagi tu kami redah je. Nasib baik ada seat kosong lagi so, dapatla naik. Alhamdulillah kalau tak sia2 menunggu kat situ. Hehehe... Tiket bas pergi balik 15,000 won sorang. So balik dari Nami nanti pun kena naik bas yang sama okey sebab dah beli tiket return. Bas bertolak ke Nami Island pukul 9.30 pagi. So pagi tu kami menapak je dari Beewon ke Tapgol Park. Takde la jauh pun jalan nyer. Dalam 10 minit je.

Perjalan ke Nami Island ambik masa 3 jam. Lama tu. Sepanjang jalan, kami tidoq jee.. Huhu.. Bila sampai, kena beratur beli tiket masuk ke Nami. Harga tiket 8,000 won sorang untuk trip pergi dan balik.

Nak ke Pulau Nami tu kena naik feri yer. Yang bestnya, ada bendera Malaysia berkibar kat atas feri tu tau. Bangganye. Hehe..

Kat Nami Island ni kami asyik bergambar je. Jalan 5 langkah snap gambar, jalan lagi 5 langkah snap gambar begitula seterusnya.

Sebab perut dah lapar,  so kami lunch kat Winter Sonata Cafe je. Cafe ni halal ye. Kami order nasi kocak perasa tuna + nasi kocak ori cheese sekali dengan + pancake dengan harga 28,000 won kongsi makan 5 orang. Muafakat ler katakan. Namapun destinasi bajet kan. Tapi bajet2 pun banyak jugala dapat makan.

Lepas dah isi perut, time untuk solat la pulak. Memandangkan kat Nami Island ni ada disediakan surau untuk muslimin dan muslimat solat, so kami ambil kesempatan untuk jamak kat sini je sebab nye nanti nak solat dah susah nak cari port solat. Alang-alang pihak pengurusan Nami Island dah sediakan surau so kita gunakan kemudahan yang ada. Tak perlu nak bentang sejadah merata-rata kan.

Lepas solat kami sambung round Nami Island lagi sampai pukul 3.30 petang terus then gerak ke jeti. Takut juga ditinggal bas yang menunggu kat seberang sana. Sebelum naik feri sempat juga la kami singgah beli souvenier tanda kenang-kenangan bukti kami dah sampai ke Nami Island ni. Well, takde fridge magnet macam tak lengkap perjalanan kami ni.

Hehe.. Bas bertolak balik ke Insadong dalam pukul 4.00 petang.

Kami sampai di Insadong dah lewat petang. Sekitar pukul 7.00 petang macam tu la. Sesampai je kat Insadong, kami terus menapak cari tourism center. Next destinasi kami Seoul Tower. Lepas mendapatkan info kat tourism centre, kami menapak terus ke Myeondong. Jauh juga la jalan nyer tapi tak terasa sangat sebab tengok ramai orang yang jalan kaki then sempat jugala kami curi-curi masuk kedai-kedai disepanjang jalan nak ke Myeondong tu. Kat sinila Cik Pororo tu ternampak UNIQLO, terus excited. Maklumla staff UNIQLO la katakan. So UNIQLO di mana2 la.

Melalui Cheonggyecheon Stream

N Seoul Tower a.k.a Seoul Tower a.k.a Namsan Tower

Untuk naik ke Seoul Tower kami decide untuk naik dengan Cable Car. Stesen cable car ni kat dipanggil Namsan Cable Car. Ada bas disediakan untuk naik ke atas tapi kena naik kat bus stop kat Myeondong. Dari bus stop Myeondong tu, kami ambik bas no. 5. Shuttle bus ni memang free untuk ke Namsan Cable Car. Tak sampai 5 minit pun. Bas bawa kami sampai Namsan Cable Car je bukan sampai Tower yer. Hehehe. Kalau nak menapak naik dari Myeondong ke Namsan Tower ni pun boleh je tapi penat sikitla nak mendaki tu. Kalau kaki kuat okey je menapak naik. Boleh turunkan berat badan tak gitu. Hehe..

Bila sampai kat cable car tu, alangkah terkejutnya kami, ramai giler yang beratur nak beli tiket. Silap haribulan da... Time ni public holiday untuk 'thanksgiving day' kat Korea. So rakyat Korea memang banyak la time ni. Almost 1 hour kami beratur baru bleh sampai betul2 depan pintu masuk cable car tu. Harga tiket naik cable car ni 8,000 won je. Sebab ramai orang so full la dalam cable car yang kami naik tu. So klalau full tu faham2 la macam mana situasi kami masa tu. Macam sardin kot. Hehe...

Dah sampai puncak, cuaca agak sejuk la. Kat sini kami ambik gambar dan beli souvenier je. Takde pun nak gantung2 kunci ke ape. Hehe... Lagipun orang ramai sangat. So lebih kurang 1 jam juga kami kat atas, then kami decide untuk turun awal konon nak elak beratur panjang untuk turun.

Seoul Tower

Tapi... sama je cuma  takdela sampai 1 jam macam masa beratur nak naik tadi. Sekali lagi berimpit dalam cable car tu tapi tak se'crowded' macam masa naik la. Maybe sebab ramai lagi yang tak turun kan. Sampai je kat Namsan Cable Car tu kami cepat2 bergegaskeluar dan turun. Masa balik ni kami menapakje ke Myeongdong Station. Turun takpe tak perlu mendaki. So boleh jalan kaki. Lagipun nak tunggu bas yang kami naik tadi ntah bila nak munculnyer.

Dari stesen Myeondong, kami ambik tren Line 5, turun kat Station Chongmoro, tukar Line 3 dan turun di Jongno 3 gail (1,050 won). Lepas tu, kami menapak lagi balik ke Beewon. Sempat lagi kami singgah Lemon Mart beli telur 10 biji dengan harga 3,300 won untuk masak makan malam dan standby untuk breakfast keesokannya.

Summary :

• Korban T-Money = 1,050 won/pax
  • Telur 10 biji = 3,300 won/5 = 660 won

Total Day 4 = 32,710won/pax = RM 99.77
(rate kami dapat RM 3.05)